Raum mit Spiegeln und Ausstellungsobjekten an den Wänden
© SKD, Foto: Hans Christian Krass

Groene Gewelf

Het zogeheten Grüne Gewölbe ("Groene gewelf") is wereldvermaard als een van de rijkste schatkamers van Europa. De presentatie van dit museum is verdeeld over twee permanente tentoonstellingen met elk hun eigen karakter. Zo zijn in het Historische Grüne Gewölbe  – de in de Tweede Wereldoorlog verwoeste en in 2006 heropende schatkamer van August de Sterke – betoverende kunstwerken te bewonderen tegen de oorspronkelijke achtergrond van een barok decor. Geheel in harmonie met de prachtige architectuur zijn hier circa 3000 meesterwerken van sieraad- en goudsmeedkunst tentoongesteld, samen met kostbaarheden van barnsteen en ivoor, ingelegde edelstenen en stijlvolle statuettes van brons. En dat alles temidden van een met veel gevoel voor effect ingerichte reeks opeenvolgende ruimtes, die mede zo opvallen doordat de gebruikelijke vitrines er ontbreken. In het Nieuwe Grüne Gewölbe is een aantal geselecteerde kunstwerken van zeer dichtbij te bewonderen. Spiegelvrije vitrines en een geavanceerde belichtingstechniek zorgen dat de focus op elk kunstwerk apart komt te liggen en maken de blik vrij om de rijke detaillering van ongekend dichtbij te verkennen. Voorbeelden van de unieke stukken uit het kabinet zijn de creaties van de hofjuwelier Dinglinger, zoals de "Hofhouding van de Grootmogul",  het "Gouden koffiestel" en de "Groene Diamant van Dresden".

Tot de bezienswaardigheden van het paleis behoren verder de Hofmeiertoren, het kleine binnenhof, de Engelse trap en de vorstengalerij. De "Residentie van Kunst en Wetenschap" herbergt tevens de openbare kunstbibliotheek.

Voor het Historische Grüne Gewölbe kunt u uw toegangskaarten (zgn. Zeittickets: kaarten met een tijdstempel) het beste in de voorverkoop aanschaffen. Met het oog op het behoud van het complex kan er namelijk slechts een beperkt aantal bezoekers per dag worden toegelaten. Voor het direct daarboven op de eerste verdieping gelegen Nieuwe Grüne Gewölbe zijn de toegangskaarten gewoon aan de kassa verkrijgbaar.

Entree

Nieuw Grüne Gewölbe
Combiticket Residenzschloss, geldig voor: Neues Grünes Gewölbe, Türckische Cammer, Rüstkammer im Riesensaal, Fürstengalerie, Hausmannsturm, Münzkabinett, tijdelijke exposities in het Prentenkabinet m.u.v. het Historisch Grüne Gewölbe  / Nieuwe Grüne Gewölbe, Turkse Kamer, de Wapenkamer in de Reuzenzaal, de Vorstengalerij, de Hofmeiertoren, Muntenkabinet, tijdelijke exposities in het Prentenkabinet m.u.v. het Historisch Grüne Gewölbe

Entreeprijs: 14,00 euro
Met reductie: 10,50 euro
Kinderen en jongeren tot 17 jaar: gratis
Groepen vanaf 10 personen: per persoon: 12,50 euro

Historisches Grünes Gewölbe
Entreeprijs: 14,00 euro, inclusief Audioguide
Kinderen en jongeren tot 17 jaar: gratis
Personen die optreden als begeleider van ernstig gehandicapten met kenmerk “B” hebben gratis toegang.

Groene Gewelf Taschenberg 2

Google-Karte anzeigen